رفتن به بالا

پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
  • الخميس ۰ شوال ۱۴۳۹
  • 2018 Thursday 14 June
    تهران لطیف
    ٧٣(°F)
    وزش باد ۵(mph)
    فشار ٢۵.٨٧(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٨٧(in)
اوقات شرعی

  • چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر : 17822
  • سرمقاله
  • چاپ خبر : «دوم خرداد۷۶»؛ نهضت سوم
photo_۲۰۱۸-۰۵-۰۹_۱۷-۱۲-۴۵ (2)

* اسفندیار عبدالهی، عضو حزب اعتماد ملی

ایران از معدود کشورهائی در جهان بود که به همت دانش آموختگان فرنگ رفته؛ قدم در مسیر قانونگرائی وتجدد گذاشت.
مشروطیت ایران رابایدحاصل دوراندیشی ؛دلسوزی وتفاوتهای ویژه امیرکبیر دانست.
انقلاب مشروطه پس از سده ها پراکندگی؛جنگ بی نظمی ؛ فئودالیته؛ از قوه تعقل و دنیادیدگی ایرانیان سربرآورد ونقطه آغاز وچراغ راهی درخشان در تاریخ ایران زمین بود.
باوجود اشکالات ؛آزمون وخطا؛تقابل وطناب کشی طبیعی عرف و ایدئولوژی آغازین قدم کودک دموکراسی خواهی وقانون گرائی در ایران بود.
آن را باید “نهضت اول” دانست.
نهضت مشروطه در طول حیاتش باچالش های مختلف مواجه شد و نهایتا بایدگفت ظهور مشروطه به ورطه افول هم افتاد.
عوامل تاریخی؛ اجتماعی؛خارجی؛ داخلی؛ عقیدتی؛ وتوتالیتریسم موجبات حرکت های کند وتلو تلو کردن روند حرکتی مشروطه را فراهم آورد.
مشروطه با تمام روایات وتاریخش در کالبدوهیبت انقلاب ۵۷ ادامه یافت؛ هرچندبه مرور دیده شدفیزیک واسکلت بدیع انقلاب اسلامی تفاوتهای ماهوی وجدی با اهداف وآرمانهای ترقی خواهانه مشروطه داشت.
انقلاب سال ۵۷ نیز با اینکه قرائت متفاوت و جدیدی از حکومت داری را ارائه میداد و درقالب های زمانه نبود ولی جمیع خصوصیات انقلاب اسلامی ایران امیدبخش؛ مردم محور؛وهیجان برانگیزمینمود.
“نهضت دوم” مطالبه گری در سال در ۲۲ بهمن رخ داد.
در طول این حدود صد سال تاریخ ایران تقریبا تمام کنش و واکنش ها یی که موجب خنثی شدن وبی نتیجه ماندن نهضت های آزادی بخش ایران شد را باید در عدم شناخت درست از ذات عرفِ مدرن از یک طرف و روح طلبکاری وصاحب خانه بودن شریعت دانست.
“نهضت سومِ ” در دوم خرداد ۱۳۷۶ بود. جنبش دوم خرداد نقطه عطفی بود به تاریخ مشروطه خواهی وقانونگرایی مردم ایران.
فارغ ازاینکه گفتمان دوم خرداد به چه سرنوشتی دچار شد و چه اندازه در فرهنگ سیاسی ما صاحب اثر؛ یقینا درقالب جمهوری اسلامی نهضتی بود در حدواندازه مشروطه.
وقتی به دوم خرداد ۷۶ برمی گردیم متوجه یک اثرانگشت تاریخی توسط مردم ایران میشویم. ونیز هوش ووقت شناسی مردم ایران در روح جریان دوم خرداد ۷۶ متجلی است.
باوجودی که نقدها و تائید های فراوانی در بین لایه ها وجریان های مختلف در خصوص عملکرد دوم خردادی ها وجود دارد
نباید فراموش کرد؛ در ظرف آن مقطع نباید توقع مظروفی ناممکن داشت.
دوم خرداد ۷۶ تجلیگاه حافظه تاریخی و ذات آزادی خواهی مردم ایران است.
بی راه نیست اگر گفته شود فرهنگ وادبیات سیاسی کنونی لایه روشنفکری ؛دانشگاهی ومدنی حال حاضرکشور مدیون گفتمان بعداز خرداد ۷۶ است.
نهضت سوم(دوم خرداد)
۱.توجه به حاکمیت قانون را به ما یادآوری کرد.
۲.زنده کردن ؛تشویق ومحورقراردادن اصل رجوع به قانون وقانوگرایی
۳.رویش بی سابقه روزنامه وروزنامه نگاری.
۴.ترویج ویادآوری مقوله حق مشارکت ؛انتخاب و مردم سالاری
۵.توجه ویژه به توسعه سیاسی وجامعه مدنی حدود بیست سال بعداز انقلاب.
(اقتضای انقلاب،جنگ وسازندگی
توسعه سیاسی را به گوشه عزلت برده بود)
۶.مسلط کردن گفتمان آزادی های اجتماعی؛سیاسی وعقیدتی
۷. پررنگ شدن مقوله فراموش شده فرهنگ وادبیات. بخصوص در حوزه نشر
۸.ادبیات سیاسی در حوزه روابط بین الملل در “نهضت سوم” پوست اندازی کرد که نهایتا منجر به طرح موضوع گفتگوی تمدن ها در
سازمان ملل شد..
در این دوره احترام عمومی جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل به خوبی افزایش یافت.
۹.نباید فراموش کرد باوجودی که شعار و مرکزیت گفتنان دوم خرداد توسعه سیاسی بود؛ دولت های بعد از دوم خرداد بهترین عملکرد را بعد از انقلاب داشتند.
در اینجاست که به ارتباط ذاتی توسعه سیاسی و اقتصادی باید توجه کرد.
انشالله بیاموزیم ازتاریخ.
اسفندیارعبدالهی

روزنامه نگار و کارشناس علوم سیاسی

اخبار مرتبط

نظرات

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
391
روز گذشته
انتخابات ۹۶

آخرین عناوین خبری

خبرنگار ما شوید