رفتن به بالا

پایگاه رسمی اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
  • الجمعة ۵ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Friday 24 November
    تهران Mostly Cloudy
    ۴٨(°F)
    وزش باد ٩(mph)
    فشار ٢۶.٠٠(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۶.٠٠(in)
اوقات شرعی

n82714927-71963072

به گزارش اعتماد ملی، خبرگزاری جممهوری اسلامی (ایرنا) نوشت:

برپایی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها فرصت و بهانه‌ای شد تا برخی از صاحبنظران در حوزه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند و حجت‌الاسلام رحمت‌اله بیگدلی کارشناس مذهبی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، مهمان غرفه ایرنا شد و با حوصله و رویی گشاده به سوالات خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی پاسخ داد.
وی در این مصاحبه که شاید تا حدودی شبیه مناظره بود در باره مسائل مختلفی همچون میزان نفوذ مراجع و روحانیت در دل مردم، انتظار مردم از علمای دین، برخورد گزینشی گروه‌های سیاسی برای مبارزه با فساد اقتصادی، موفق نبودن در مبارزه با فساد اقتصادی، ضرورت شفافیت عملکرد مدیران نظام و رشد ۳۸ پله‌ای شفافیت در دولت روحانی به اظهارنظر پرداخت.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

* ایرنا: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران برای انجام وظیفه روحانیت اشاره و بر «حاکم بودن فضای اسلامی بر جامعه» تاکید کردند، به نظر شما وظیفه حوزه‌های علمیه و روحانیت در این زمینه چیست؟

** بیگدلی: حوزه‌های‌ علمیه برای این‌که بتوانند در راستای دینی کردن فضای جامعه موثر باشند باید بازگشت به‌خویشتن داشته باشد و ببیند بزرگانی همچون آیت‌الله شهید مطهری، بهشتی، قدوسی، دستغیب و بسیاری دیگر از بزرگان علم و عمل و مراجعی همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) چگونه در دل مردم نفوذ کرده و چه کار کرده بودند که هر جا می‌رفتیم سخن از بزرگان حوزه‌های علمیه‌ای بود که مردم آن‌ها را نمایندگان و سخنگویان دین تلقی می‌کنند.
اگر رمز این موضوع را پیدا کنیم، می‌توانیم کاری بکنیم که روحانیت و حوزه‌های علمیه در دینی کردن فضای جامعه موثر باشند، آن بزرگان دغدغه دین و دنیای مردم را داشتند و همیشه در کنار مردم بودند و مردم آن بزرگان را هرگز در مقابل خود احساس نمی‌کردند.
مرحوم دکتر علی شریعتی در یکی از کتاب‌های خود در باره آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم می‌نویسد: این مرجع تقلید وقتی که ریاست حوزه‌های علمیه و زعامت جهان اسلام را به عهده داشت، در هنگام وفات، فرزندان این مرجع تقلید به پول آبگوشت شبشان محتاج بودند با این‌که شاید پول‌های هنگفتی از وجوهات شرعی در دست آن مرجع تقلید‌ بود.
این جملات را روشنفکری مثل شریعتی می‌گوید و تلقی او از اندیشمندان دین و حوزه‌های علمیه این است و مردم چنین تصوری از روحانیت داشتند و همیشه این‌ها در مقابل ظلم‌هایی که از طرف فئودال‌ها، خان‌ها، زورگویان، ملاکین، حکومت‌ها و سلاطین به مردم می‌شد در کنار مردم بودند، همیشه از مردم حمایت می‌کردند و این مساله باعث شده بود تا علمای شیعه همواره به عنوان چهره‌های مردمی شناخته شوند و در دل مردم جای داشته باشند.
وقتی که سخنگویان دین در میان مردم محبوبیت داشته باشند قطعا آنچه را که عامل به‌ آن هستند و از آن سخن می‌گویند، در دل ها جا می‌گیرد و مردم گرایش به دین پیدا می‌کنند.

* ایرنا: موضوع زی طلبگی از گذشته مطرح بوده و همان‌گونه که شما فرمودید زندگی ساده مراجع و علما باعث شده تا در دل مردم ماندگار شوند ولی سوال این است که چرا اکنون برخی از روحانیون به طرف تجمل‌گرایی رفته‌اند و به نظر شما چند درصد از روحانیون زندگی تجملاتی دارند؟!

** بیگدلی: مردم می‌دانند که اکثر روحانیت و علمای اسلام تجمل‌گرا و اهل تشریفات نیستند و مردم ما خوب درک می‌کنند که اکثر روحانیت چه بسا از نظر تامین معیشت نیز با مشکل روبه‌رو باشند، حرف مردم این است که روحانیت همیشه در کنار ما بوده و دغدغه‌های ما را درک کرده و از ما حمایت می‌کرده و لذا مردم انتظار حمایت حوزه‌های علمیه، مراجع و روحانیت از خودشان را‌ دارند.
امروز مردم با مشکلات بسیاری همچون فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از خانواده‌ها چند جوان بیکار دارند و لذا مردم می‌گویند روحانیت که امروز در نظام اسلامی جایگاه دارد و حرفش خریدار دارد، باید به دنبال حل این مشکلات باشد و از مردم حمایت کنند و اگر روحانیت این بعد از قضیه را تامین کند، دل‌ها به روحانیت گرایش پیدا می‌کند.
برخلاف تصور برخی‌ از افراد، در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌بینیم که مردم باز هم به روحانیت رای می‌دهند و اگر هم موردی را اشتباه کنند و به کسی دیگر رای دهند، بعدا می‌گویند اشتباه کردیم که چنین کاری را انجام دادیم.
اگر یک فضای سالم عقلانی در انتخابات و حداقل در انتخابات‌های کلان وجود داشته باشد، می‌بینیم که مردم در کنار روحانیت هستند، ولی انتظار دارند که خواسته آنان، یعنی با مردم بودن تحقق پیدا کند.

* ایرنا: بسیاری از روحانیون در این زمینه همراه هستند و اعتراض هم به وضعیت اقتصادی دارند و برخی از مراجع نیز رسما از مشکلات فقر می‌گویند، ولی راهکار عملی در این زمینه چیست؟

** بیگدلی: انتظار مردم این نیست که یک مرجع تقلید بگوید گرانی هست و مشکل گرانی و فقر را حل کنید، بلکه انتظار دارند که مراجع و روحانیت در کنار آن‌ها برای تجلی اراده ملی حضور داشته باشند و صرف نصیحت کردن مشکلی را حل نمی‌کند، مردم از روحانیت و علمای دین انتظار دارند که تلاش کنند مجلسی تشکیل شود و سامان یابد که هم درک لازم از مناسبت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد و در راستای حل مشکل عمل کند و هم دولتی سامان بگیرد که در راستای حل مشکل عمل ‌کند وگرنه همه می توانند نصیحت کنند و لذا اگر علمای دین دیدند‌ صلاحیت یک نفر را بی‌دلیل رد می‌کنند، اعتراض کنند و دولت یا دستگاه قضایی یا مجلسی‌ تشکیل شود که در راستای حل مشکلات مردم و تجلی اراده ملی و برقراری عدالت تلاش کند.

*ایرنا: فرض کنیم مشکلات اقتصادی مانند فقر و بیکاری در کشور حل شده، حال سوال این است که با رفع این مشکلات، مردم چقدر به جامعه دینی و اسلامی نزدیک می شوند؟

** بیگدلی: حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «العدل حیاة الاحکام؛ حیات احکام دین به عدالت است.» اگر به دنبال جاری کردن احکام دین در جامعه هستیم و می‌خواهیم مردم نماز بخوانند، روزه بگیرند یا دروغ نگویند و به حقوق یکدیگر تجاوز نکنند باید عدالت را در جامعه پیاده کرد.
به‌یقین در جامعه‌ای که به نام دین سامان پیدا کرده و در نظامی که دین اساس آن است، برقراری عدالت به نفع دین تمام می‌شود و ضایع کردن عدالت به ضرر دین است.
بنابراین اگر حداقل به صورت نسبی عدالت را اجرا و ظلم را ریشه‌کن کنیم، همان‌طور که علی علیه السلام فرمود مردم نسبت به دین گرایش پیدا می‌کنند و مظاهر و شعائر دینی را نیز رعایت می‌کنند، نباید تصور کرد برخی از برخوردهای به‌ظاهر مخالف دین، از افراد بی‌دین سر می‌زند، نخیر این‌ها بی‌دین نیستند، بلکه این‌ها می‌خواهند اعتراض به مناسباتی‌ کنند که به نام دین در جامعه ما شکل گرفته است، ولی در راستای حل مشکلات مردم و فقرزدایی تلاش نمی‌کنند و یا حداقل سهل انگاری می‌کنند.

* ایرنا: سخن از عدالت اجتماعی به میان آمد. رهبر معظم انقلاب سال گذشته در باره حقوق‌های نجومی خطاب به مسئولان فرمود کاری نکنید که مردم نسبت به اجرای عدالت دلسرد شوند درحالی که برخی از مسوولان به سادگی از کنار آن گذشتند و مسوولان اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه نتوانستند آن‌گونه که مد نظر رهبر انقلاب و بر اساس آموزه‌های دینی بود، عمل کنند.

** بیگدلی: مشکل اساسی ما در عدالت اجتماعی و در مبارزه با فساد، برخورد گزینشی با مقوله فساد است، یعنی مثلا یک دستگاهی که گرایش‌ به جریانی قرار دارد، فساد را در جایی می‌بیند و دستگاهی دیگر که از گرایش و جناحی دیگر پیروی می‌کند، فساد را در مناسباتی دیگر می‌بیند و همین امر باعث شده است‌ که ما در مساله مبارزه با فساد، موفق نباشیم.
حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَایُصَانِعُ وَلَا یُضَارِعُ، وَلَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ؛
فرمان خدا (حکومت الهی) را بر پای نمی‌دارد مگر کسی که سازش‏کار(و اهل رشوه) و تسلیم و ذلیل (در مقابل دیگران)و پیرو طمع‏‌ها نباشد.
متاسفانه مشکل عدالت در جامعه ما در این است که برخورد گزینشی صورت می‌گیرد. مثلا بحثی تحت عنوان حقوق نجومی مطرح می‌شود و برخی سعی می‌کنند آن را در دوره خاصی منحصر و آن را تبدیل به چماقی کنند تا بر سر دولت یا جریان خاصی بکوبند، در حالی که بحث حقوق‌های نجومی که صحیح‌تر آن است که بگوییم حقوق‌های غیرمتعارف، مربوط به امروز و دیروز یا این دولت و آن دولت نیست و متاسفانه در دولت‌های مختلف وجود داشته است‌.
البته برخی حقوق‌های غیرمتعارف را در چارچوب قانون می‌گرفتند و در همان ایام من در‌ یادداشت‌هایی خواستار حل این مشکل به صورت زیربنایی و قانونی شدم و گفتم و نوشتم که آیا واقعاً کسانی که حقوق‌های بالا و غیرمتعارف می‌گرفتند چنین حقی را داشته‌اند یا نه و اگر حقشان نبوده، همان‌طور که علی علیه السلام فرمود اگر جزء مهریه زنانشان هم قرار گرفته باشد، باید به بیت‌المال برگردانده شود، ولی نباید این موضوع بهانه‌ای ‌شود که پرونده املاک غیرمتعارف را فراموش کنیم.
متاسفانه در جامعه ما افراد، همدیگر را گروگان می‌گیرند، یعنی یکی می‌گوید من مساله حقوق غیرمتعارف تو را حل می‌کنم و طرف مقابل هم می‌گوید من نیز املاک غیرمتعارف تو را حل می‌کنم و در تلویزیون علیه یکدیگر صحبت می‌کنند، ولی پشت صحنه، مشکلات همدیگر را حل می‌کنند و این مساله موجب می‌شود که مردم نسبت به مسوولان و سران نظام بدبین شوند، ما نباید با این مقولات برخورد گزینشی کنیم.

* ایرنا: راه حل شما در این زمینه چیست تا به‌صورت گزینشی و سیاسی عمل نکنیم و در محور عدالت حرکت کنیم و از طرف دیگر از کلی‌گویی بپرهیزیم و به مصداق ها بپردازیم.

** بیگدلی: پاسخگویی قدرت و شفافیت مدیریت در کشور می‌تواند پایان‌دهنده این مسائل باشد، یعنی کاری کنیم که قدرت پاسخگو باشد و مدیران ما در اتاق شیشه‌ای مدیریت ‌کنند. یعنی همه مسائل و امور آنان آشکار و روشن باشد و با کسانی که در این زمینه سوال یا انتقاد و یا افشاگری می‌کنند، برخوردی یک‌سان شود و این‌گونه نباشد که وقتی برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ده‌ها شماره را به حقوق‌های غیر‌متعارف اختصاص می‌دهند، جایزه بگیرند، ولی اگر یک نفر پرونده املاک غیرمتعارف را افشا می‌کند، بلافاصله او را به سلول انفرادی بفرستیم و ماه‌ها او را در انفرادی نگه داریم و در نهایت او را از کار بیاندازیم‌!

* ایرنا: به نظر شما آیا دولت و مسوولان چنین رویه‌ای را دارند که به‌صورت شفاف عمل کنند؟
** بیگدلی: در مساله شفافیت متاسفانه نه فقط در دولت، بلکه در همه ارکان نظام و قدرت، مقام بالایی در دنیا نداریم.

* ایرنا: ما کاری به دنیا نداریم.
** بیگدلی: می‌خواهم بگویم که ما مقام خوبی در دنیا نداریم و مقام ما بسیار پایین است و ارکان مختلف قدرت ما چه دستگاه قضایی و قانونگذاری و چه دستگاه اجرایی ما شفافیت لازم را ندارند و در برابر ملت و مراکز قدرت و در برابر خدا و در مقابل رهبری که نظارت عالیه بر مراکز مختلف قدرت دارند، پاسخگو نیستند و این پاسخگو نبودن باعث شده که متاسفانه گرفتار این مشکل شدیم، اما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، وضعیت ما در زمینه شفافیت و سلامت اقتصادی حدود ۳۸ پله بهتر شده است.

* ایرنا: بر اساس چه اسناد و مدارکی؟
** بیگدلی: سازمان‌های بین‌المللی با تعیین شاخص‌هایی کشورهای دنیا را بررسی‌ و از بدترین سیستم‌های مدیریتی تا بالاترین و بهترین کشورها را از نظر شفافیت و سلامت مالی درجه‌بندی کرده و امتیاز داده‌اند که ما‌ بدترین دوران را پس از پیروزی انقلاب در دوران هشت سال قبل از آقای روحانی داشتیم.

* ایرنا: این آمار از سوی کجا ارائه شده است؟
** بیگدلی: این آمار از سوی مجامع جهانی اقتصادی اعلام شده است، این مراکز شامل مجامعی همچون سازمان شفافیت بین‌المللی‌ است که در باره شفافیت و سلامت اقتصادی کشورها مطالعه‌ می‌کنند، مثلا کشورهای‌ اسکاندیناوی از نظر سلامت اقتصادی و شفافیت وضعیت خوبی دارند و سپس برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار می‌گیرند.

* ایرنا: برای ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در داخل کشور چه پیشنهادی دارید؟
** بیگدلی: ایران متاسفانه وضعیت خوبی ندارد‌ و ما بهترین وضعیت را در دوران اصلاحات یعنی دولت خاتمی داشتیم که وضعیت نسبی خوبی ایجاد‌ شده بود.

* ایرنا: آیا آماری در این زمینه موجود است؟
** بیگدلی: آمار هم موجود است، در دوران احمدی‌نژاد بدترین وضعیت را داشتیم و در دوره روحانی نمی‌خواهم بگویم به وضعیت ایده‌آل رسیده‌ایم. هنوز حتی به دوران دولت اصلاحات هم نرسیده‌ایم، ولی روند وضعیت اقتصادی و مقابله با فساد و رسیدن به سلامت اقتصادی و شفافیت در دولت یازدهم و دوازدهم رو به بهبود است و وضعیت در حال بهتر شدن است، البته تا جایی که به یاد دارم در حدود ۳۸ پله، وضعیت ما نسبت به‌زمان احمدی‌نژاد بهتر شده است.

* ایرنا: برخی از مدیران و مسوولان کشور حاضر نیستند شفاف‌سازی کنند‌ و گزارشی از عملکرد مالی خود را ارائه دهند یا بگویند که چگونه عمل کرده‌اند و گاهی از اعلام حقوق‌های خود، نحوه انتخاب مدیران و سایر موارد مدیریتی طفره رفته و در پاسخ، این درخواست‌ها را به مسائل حزبی و جناحی ربط می‌دهند. به نظر شما تا چه اندازه شفافیت لازم است که مسوولان نظام از رئیس‌جمهوری گرفته تا سران دیگر قوا، وزیران و مسوولان در این زمینه داشته باشند؟

** بیگدلی: همه مسوولان از صدر تا ذیل در نظام اسلامی باید عملکرد شفاف داشته باشند، حضرت علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر عبارت بسیار زیبایی را در باب شفافیت در عملکرد مدیریتی دارد و می‌فرماید:
«وَإن ظَنَّتِ الرَّعِیَّةُ بکَ حَیفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِکَ، و اعدِلْ عنکَ ظُنُونَهُم بِإصحارِکَ، فإنّ فی ذلکَ رِیاضَةً مِنکَ لنفسِکَ، و رِفقا بِرَعِیَّتِکَ؛ اگر مردم گمان بردند که در موردی ستمی مرتکب شده‌ای، دلیل کاری را که کرده‌ای آشکار برایشان اصحار‌ کن و با اصحار‌ خود گمان آنان را از خود بازگردان.»
آن حضرت می‌فرماید: اگر مردم به تو گمان بد بردند که بیت‌المال را حیف و میل کرده‌ای یا برخلاف مقررات و قانون عمل کرده‌ای پس در عذر خود با آنان «اصحار» کن. نمی‌‌فرماید اظهار کن، می‌فرماید: اصحار کن!
کلمه اصحار از ریشه صحرا گرفته شده است. در زبان عربی صحرا‌ به زمینی گفته می‌شود که صاف بوده و هیچ پستی و بلندی در آن وجود نداشته باشد به‌طوری که از فاصله بسیار دور بتوان هر چیزی را به‌راحتی در آن دید. علی علیه السلام به مالک اشتر می‌گوید اگر مردم گمان بد به تو بردند، نه این‌که یقین کردند سه هزار میلیارد اختلاس شده یا املاک غیر متعارف یا حقوق غیر‌متعارف داری یا هشت میلیارد یورو جابه‌جا شده است، بلکه می‌فرماید اگر گمان بد به تو برده‌اند که چه بسا این گمان نیز درست نباشد، ولی تو باید در برابر ملت پاسخگو باشی به‌مانند کسی که همه چیزش در صحرا دیده می‌شود، عملکردی شفاف در مقابل ملت بیاوری و توضیح قانع‌کننده به مردم بدهی به‌گونه‌ای که آنان قانع شوند.
آیا واقعا مردم در پرونده سه هزار میلیارد تومانی یا در خصوص مسائل بابک زنجانی قانع شدند؟ بنابراین تا زمانی که پاسخ قانع‌کننده به مردم نمی‌دهیم، بدبینی مردم در مواجهه با افشای فسادها روز به روز بیش‌تر می‌شود، یعنی فکر می‌کنیم با اعلام فلان فساد و محاکمه چند نفر در دادگاه، شق‌القمر کرده و مشکل را حل کرده‌ایم! نخیر، بلکه بر بدبینی مردم افزوده‌ایم.
اگر اعلام کردیم که در فلان جا فسادی بوده است، باید تا انتهای آن برویم و برای ما فرقی نکند که این فرد، چه نسبتی با مسو‌ولان کشور دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که‌ مردم قانع شوند که نظام اراده جدی در مقابله با فساد دارد و گرنه این مسائل دست به دست هم می‌دهد و مردم روز به روز احساس می‌کنند که عده‌ای مشغول گرفتن مچ یکدیگر هستند و در پشت صحنه با هم به توافق می‌رسند‌ و مشکلات یکدیگر را حل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
189
روز گذشته
انتخابات ۹۶

خبرنگار ما شوید